Verzuimreeks (3) – preventief verzuim

Verzuimreeks #3 – preventief verzuim

Zo pak je preventief verzuim slim aan

In onze eerste twee blogs hebben we het gehad over de eerste stappen bij een ziekmelding en langdurig ziekte. Maar het allermooiste zou zijn de (langdurige) ziekmeldingen zo veel mogelijk te voorkomen. Met een goed beleid op preventief verzuim kun je niet alleen het ziekteverzuim verlagen, maar ook werkgeluk en productiviteit verhogen. In dit blog lees je hoe je preventief verzuim aanpakt én hoe preventief en frequent verzuimgesprekken daarbij een sleutelrol spelen.

Wat is preventief verzuim?

Preventief verzuim draait om het vroegtijdig signaleren en aanpakken van factoren die tot ziekteverzuim kunnen leiden. Denk aan werkstress, een disbalans tussen werk en privé, fysieke klachten of een verstoorde samenwerking. In ons eerste blog in deze reeks hebben we het gehad over de verschillende verzuimvormen. Met preventief verzuim heb je vooral te maken met zwart verzuim (ziekmelding vanwege arbeidsconflict of ontevredenheid op werk) en roze verzuim (iemand die doorwerkt, terwijl hij/zij eigenlijk ziek is. Dit kan leiden tot langdurig uitval). Het is belangrijk deze soorten verzuim te herkennen, voordat het uit de hand loopt. Door als organisatie actief in gesprek te blijven met medewerkers, kun je gezondheidsproblemen vaak voor zijn.

De kracht van preventieve gesprekken

Een preventief gesprek is geen formeel beoordelingsgesprek en ook geen gesprek dat plaatsvindt vlak nadat iemand zich ziek heeft gemeld. Het is een laagdrempelig en vertrouwelijk gesprek waarin ruimte is voor signalen die mogelijk tot verzuim kunnen leiden. Tijdens dit gesprek praat je over hoe het echt met je werknemer gaat: fysiek, mentaal en sociaal.

Misschien zijn er wel knelpunten in de samenwerking en/of werkdruk. Ook kun je het hebben over de energiebalans van de werknemer: geeft het werk energie, of kost het vooral energie? Tot slot kun je het hebben over aandachtspunten in het privéleven van de medewerker. Misschien is jouw medewerker wel mantelzorger, of zijn er financiële zorgen. Door dit soort onderwerpen bespreekbaar te maken geef je als werkgever het signaal dat je meedenkt, er voor je werknemer bent, en wilt voorkomen dat het teveel wordt met uitval als gevolg.
Preventieve gesprekken kun je structureel inplannen, bijvoorbeeld één of twee keer per jaar.

Frequent verzuimgesprekken 

Soms merk je dat een medewerker zich frequent kortdurend ziek meldt. Dit kan een teken zijn dat er meer speelt. Een frequent verzuimgesprek is hierbij een belangrijk hulpmiddel. Frequent verzuimgesprekken worden door medewerkers vaak gezien als iets negatiefs. Het is daarom belangrijk om duidelijk te maken dat dit gesprek niet is om te controleren of te vooroordelen. Het is om inzicht te krijgen in patronen en mogelijk onderliggende oorzaken. Zorg daarom dat dit gesprek zorgvuldig en met oprechte belangstelling wordt gevoerd.

Signaleren en normaliseren

Leidinggevenden spelen een cruciale rol in het voorkomen van verzuim. Door regelmatig en open het gesprek aan te gaan, ontstaat er vertrouwen. Daarbij helpt als verzuim en welzijn vaste gespreksonderwerpen zijn, in plaats van dat dit alleen ter sprake komt als het ‘mis’ gaat.

Investeren in preventief verzuim zorgt voor minder (langdurig) ziekteverzuim, hogere betrokkenheid en motivatie, betere samenwerking en werksfeer en meer grip op werkdruk en vitaliteit. Heeft jouw organisatie hulp nodig bij preventief verzuim? Wij helpen je graag! Je kan contact opnemen via de mail office@fenderhradvies.nl of neem contact op met een van onze consultants