Onboarding in vakantietijd? Zo laat je nieuwkomers niet zwemmen
Met de zomerperiode is het meestal rustiger op kantoor en gaan veel medewerkers op vakantie. Binnen een organisatie vraagt dat om extra schakelen. Laat staan als er in deze zomerse periode ook nog een nieuwe medewerker is aangenomen. In de blog geven wij vijf tips over hoe je een nieuwe medewerker in deze periode het beste een warm welkom kunt geven.
Planning
Zorg voor een duidelijk plan. Zorg dat de personen die over onboardingzaken gaan goed zijn ingelicht en dat er, als iemand niet aanwezig is, een back-up is die de taken kan overnemen. Vooral als het gaat om specifieke zaken zoals ICT is het handig om te weten wie er aanwezig is of bereikbaar kan zijn. Zorg er dus voor dat er een goed plan klaarligt, zodat de onboarding vlekkeloos kan verlopen.
Handboek of e-learning
Naast een goed plan en een duidelijke taakverdeling is het ook prettig als er een e-learning of handboek beschikbaar is dat de nieuwe medewerker kan lezen. Dat verlicht al wat uitleg en zorgt ervoor dat de medewerker beter voorbereid aan het werk komt. Je kunt er daarnaast voor kiezen om een virtuele boodschap mee te sturen. Zo geef je alvast een indruk van de sfeer binnen de organisatie, ook als een deel van de collega’s met vakantie is.
Een warm welkom
Voor een warm welkom is het ook leuk om een klein persoonlijk cadeau te geven. Veel bedrijven kiezen voor een welkomstboeket, maar je kunt ook denken aan een handgeschreven kaartje of voor wie wil uitpakken, een welkomstpakket. Wij bij Fender HR Advies geven graag een canvas tas met een chocoladereep en een persoonlijk kaartje. Gebruik het ter inspiratie!
Communicatie
Daarnaast is communicatie een heel belangrijke factor. Zowel tussen collega’s onderling als met de nieuwe medewerker is het belangrijk dat duidelijk is wat er wel en niet mogelijk is in deze periode. Zorg ervoor dat het hele team op de hoogte is en dat de nieuwe medewerker weet wat die kan verwachten. In deze periode gaat alles vaak wat rustiger en langzamer, dus wees realistisch in de doelen die je stelt, en communiceer deze helder.
Evalueren
Tot slot is evaluatie erg belangrijk, juist in deze periode. Plan bijvoorbeeld check-ins in week 1 en week 4 om te kijken hoe de onboarding verloopt. Vraag actief om feedback en leg deze vast, zodat je de onboarding in deze én andere periodes steeds kunt verbeteren. Met die inzichten ben je weer beter voorbereid op de komst van een volgende nieuwe medewerker.
Met deze tips verloopt de onboarding hopelijk soepeler en voelt de nieuwe medewerker zich snel thuis binnen de organisatie.
Heb je nog vragen of heb je als organisatie hulp nodig bij het opzetten van handboeken? Wij van Fender HR Advies helpen je graag! Neem vrijblijvend contact op via office@fenderhradvies.nl of met een van onze consultants.