De waarde van het kerstpakket

Met de kerstdagen in aankomst hebben veel werkgevers de kerstpakketten al uitgedeeld. Voor veel werknemers is het kerstpakket een blijk van waardering en een onmisbare traditie. Uit een onderzoek van onderzoeksbureau Datacoll onder 500 Nederlandse werknemers, geeft 76% aan het kerstpakket belangrijk te vinden. Maar wat vinden medewerkers eigenlijk het leukst om te krijgen? 37% van de medewerkers vindt nuttigheid een belangrijke noemer. Met 25% staat op de tweede plaats persoonlijke waardering. De grootste afknapper is een kerstpakket waar niet over is nagedacht. Persoonlijke kerstpakketten genieten de voorkeur, meer dan de helft van de werknemers heeft liever een persoonlijk samengesteld kerstpakket. Denk bijvoorbeeld aan een geschreven kaartje of persoonlijke geschenken met een naam of bedrijfslogo.

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels gaf in De Gelderlander aan dat onderzoek heeft uitgewezen dat medewerkers echt gelukkig worden van een kerstpakket. Opvallend is dat medewerkers vaak aangeven dat ze liever geld willen, maar dat ze achteraf de verassing van een kerstpakket toch leuker vinden. Volgens Wessels komt dat omdat samen iets doen zorgt voor herinneringen. Het Kerstpakket is immers een gedeelde ervaring voor iedere medewerker, ongeacht functie. 

Wij bij Fender HR Advies wensen iedereen hele fijne kerstdagen en heel veel plezier met het uitpakken van het kerstpakket!

Ander nieuws